-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9001 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

مجتهد كيست و به چه كسي آيت الله ميگويند؟

آيا آقاي هاشمي رفسنجاني با توجه به ردههاي درس و ملاكهاي حوزه آيت الله ميباشند؟

چند نكته مهمي كه پيش از بيان، مفهوم آن سخن و صحت و سقم آن لازم است مورد تنبه و توجه قرار گيرد اين است. اين مطلب شايعهاي بيش نيست. كدام روحاني گفته است قند نجس است.

هر عمامه به سري مورد تأييد نيست و نبايد آن را روحاني ناميد. روحاني كسي است كه اساس و محور تلاش و همتش تزكيه و تعالي روح خويش و جامعه باشد و با سير لي الله روحاني رباني گردد و همه اموراتش به رب وصل و مرتبط شود. البته انبا و ائمه، فرشتگان و اولياي الهي، مصداق كامل روحاني رباني اند و سايرين به تناسب ميزان نزديكي و شباهتي كه از لحاظ قول و عمل و اخلاق با آنان دارند، بهرهاي از آن بردهاند.

2 - تحقيق در تاريخ پرفراز و نشيب زندگي اجتماعي انبيا و ائمه (ع) و شناخت و معرفت ابعاد زندگي سياسي و فرهنگي و تبليغي آنان اين سؤال را در آغاز كار در محقق ايجاد ميكند. چرا مصاديق اصيل الگوها و اسوههاي كامل روحانيت، آن همه دشمن و مخالف داشتند؟ شيوه برخورد حذفي و حربهها و حرفهاي دشمنان آنان چه بوده است؟

و بالاخره ريشه اصلي و علت مخالفت آنان چه بود؟

3 - تاريخ را به خاطر شاخصههاي متفاوتي به دورهها تقسيم ميكنند شما با مطالعه ادوار مختلف و قرون متفاوت تاريخ، كاركرد روحانيون رباني و نحوه عملكرد و برخوردهاي مخالفان آنان را با هم مقايسه كنيد. ببينيد چه قرابت و شباهتي ميان عملكردها در تاريخ مستمر و به هم پيوسته روحانيون و مخالفان آنان وجود داشته است؟

نتيجهگيري: پيامي كه ميتوانيد از مطالعه حلقههاي به هم پيوسته تاريخ بگيريد اين است كه:

الف - روحانيون رباني هر عصري همان گونه كه وارث علوم و معارف و معنويت انبيا و ائمه (ع) هستند، وارث سختيها و مصيبتهاي آنان و تهمتها و توهينها و تحقيرهاي مخالفان و دشمنان زنجيرهاي آنان نيز هستند.

ب - اگر چه طراحان اصلي آن اهانتها دشمنان آگاهند اما بازگو كنندگان و باورمندان آن دوستان ساده لوح و ناآگاه ميباشند.

ج - علت دشمني دشمنان و هدف آنها اين است كه دين و دين مداران را از صحنه سياست و تصميمگيريها كنار بزنند تا راه براي ترك تازي شان باز باشد و هيچ سد و مانعي جلوي آنها را نتواند بگيرد و براي رسيدن به اين هدف از هر حربه و وسيلهاي كه بتواند آنان را به هدفشان برساند يا نزديك كند، استفاده ميكنند از تبليغات دروغين و شايعه سازي و نسبتهاي ساحر، جادوگر، ديوانه، خرابكار، مرتجع كهنه پرست، كساني كه به علت جمود فكري، اساطيري ميانديشند تا ايجاد انواع خشونتها و دست بردن به سلاح و جنگ. در قرون اخير راههاي ديگري به طرق گذشته اضافه شده تا از راههايي مانند كاريكاتور، نوشتن كتاب ملا نصرالدين، و گفتن اين كه آخوندي گفته قند چون به دست كفار ساخته ميشود نجس است، ولي اگر در استكان غسلش بدهي بعد در دهان بگذاري پاك ميشود و از اين حرفها برادر مجدداً تأكيد ميكنيم و سخن خويش را از قول امام خميني بيان ميكنيم كه فرمود: قضيه اين نيست كه من بگويم هر كه عمامه سرش است مورد تأييد است خير. من از بسياري از آنها متنفرم. (1) اما بايد بيداري و هوشياري خويش را در مقابل دسيسهها و نقشههاي شوم استعمار حفظ كنيم. امام خميني (ره) در مقام تبيين حقايق و افشاي توطئهها ميفرمايد: يكي از نقشههاي مهم اين است كه قشرهاي ملت را از هم جدا كنند و مهم اين است كه روحانيت را از ملت جدا كنند اينها ضربهاي كه از روحانيت خوردند از هيچ كس نخوردند. زماني كه روحانيت مبارزه سرسختش را در سالهاي 41 و 42 عليه شاه خائن شروع كرد. شاه روحانيت متعهد و مسئول را ارتجاع سياه ناميد. زيرا تنها خطر جدي براي او و سلطنتش روحانيون مبارزي بودند كه ريشه در عمق جان مردم داشتند و در مقابل او و ستمكاريش ايستادند.(2)

آنها از روحانيون در طول تاريخ صدماتي ديده بودند و خصوصاً انگلستان در واقعه قضيه قرارداد تنباكو صدمه ديده بود. از اين جهت يكي از نقشهها اين بود كه اين قدرت را از ملت بگيرند و اين را سركوب كنند و ملت را از آنها و آنها

را از ملت جدا كنند.(3) و باز با كلام امام (ره) اين مقال را به پايان ميبريم. آنهايي كه ميخواهند روحانيت را بشكنند اصل هدفشان اسلام است. ميخواهند اسلام را بشكنند.(4)

پينوشتها:

1 - بلاغ، سخنان موضوعي امام خميني (ره) در سال 1359، شماره 3، ص 379.

2 - همان، ص 381.

3 - همان، ص 396.

4 - همان، ص 374.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.